Igår kväll efter allt pluggande så satte jag igång att göra cake pops. Cake pops är som klubbor man kan göra det på nästan på som möjligt så länge det är lite krämigt. Men jag valde att göra mina cake pops på oreokakor. Jag hittade ett recept på tasteline som jag läste igenom. Men jag gjorde ändå lite annorlunda.
 
Recept på cirka 26 klubbor
 
Du behöver:
 
2 oreopaket, cirka 28 st kakor
 
150 g philadelphia ost (går bra med vilken cream cheese som helst, inte smaksatt)
 
200 g choklad (ljus, mörk, vit)
 
Grillspett
 
Steg för steg:
 
1. Börja med att smula sönder oreokakorna i en mixer.
 
2. Sedan så häller du ner smulorna i en burk och vänder sedan ner cream cheese'n, se till så att det blir fördelat jämt.
 
3. Ställ sedan in "smeten" i kylskåpet i 5-10 min
 
4. Ta ut "smeten" ur kylskåpet och börja rulla de till runda bollar, när all smet är formad till små bollar så tar du fram grillspetten och knycker av de på mitten. Stoppa sedan ner ett grillspett i varje boll.
 
5. Ställ alla klubbor på ett fat och ställ in de i frysen eller ute i kylan. Låt de stå i 10-15 min.
 
6. Medan kan du börja med att smälta chokladen. När du sedan tar ut kubborna kommer bollarna sitta kvar på spettet utan att ramla av, nu måste du vara snabb med att doppa de i chokladen och dekorera för de sista klubborna kommer annars bli varma och då ramlar de lättare av. Du kan ställa ut klubborna (eller i frysen) fyra åt gången ståendes i ett glas.
 
7. När alla klubbor är färdigdekorerade och har stelnat så är du klar. Tänk på att ska du göra dekor med choklad så låt chokladen stelna först innan du häller på ny. Detta gjorde dock inte jag.
 
 

Kommentera

Publiceras ej