Dagen som vi lämnade Neum så passerade vi staden Mostar, Mostar är känd som den varmaste staden i hela Bosnien. Ja... jag blev inte besviken haha, det var runt 40 grader och så himmlans fuktigt. Man blev blöt bara av att sitta ner i skuggan, det var så otroligt oskönt, det kliade och ja usch. Det är klart att det var najs med värme, men det finns en gräns. Det var i alla fall jättefint i Mostar.
 
När vi väl var tillbaka i Konjic så tog vi lugnt i några timmar. Vi kollade på film och åt lite onyttigheter. Senare så gick vi ut till Green grass och drack lemonada soooom alla andra kvällar, men fasen vad kul vi hade. Haha assåå den här veckan slösade vi fett mycket pengar... på kläder, mat och lemonada haha! Nej men den kvällen så var vi hemma runt 12, tror jag. Alla kvällar smälter liksom ihop.
 
 
Dagen efter så var vi uppe rätt så tidigt, okej nej typ 12. Tog det lugnt åt frukost i någon timme framför bosnisk tv så jag förstod zero. Sedan gjorde vi oss iordning för lite shopping in el Konjic. Vi fick skjuts av Djanas låtsaspappa och tur det för det var sjukt varmt så hade aldrig pallat gå hela vägen in till stan. Vi svängde förbi banken så att jag kunde växla pengar. Sen gick vi runt och köpte lite saker, allt var så himmlans billigt helt sjukt. Kommer visa allt jag köpte i ett annan inlägg. Efter ett tag så satte vi oss på Green Gras och drack lite lemonada (igen) efter det blev det ytterligare lite shopping och sen rörde vi oss hemåt. Har för mig att vi åt burek när vi kom hem men är inte säker. Vi gjorde i alla fall oss iordning och gick ut. Vi gick till Green Gras, men det var fullt där så vi gick till ett annat ställe där vi satte oss ett tag, beställde ice tea och palacinke vilket på svenska är pannkakor. Det här var då en restaurang som låg precis vid ån. Verkligen jättemysigt och fint. Vi var typ stammisar både där och på Green Gras. När vi hade ätit upp så gick vi till Green Gras och satt där i några timmar.
 
 
Dagen efter så kommer jag inte ihåg vad vi gjorde, tror att vi tog en promenad upp i bergen pratade lite och kollade på utsikten. Vi hade planerat att åka in till sarajevo den dagen men det blev dagen efter det istället. På kvällen var det samma visa igen som kvällen innan.
 
På tisdagen så gjorde vi oss iordning relativt tidigt och fick skjuts runt 12 till Sarajevo, först så släppte vi av Djanas morbor vid Sarajevos flygplats och sa hejdå och så. Sen så körde vi vidare till ett lägenhetshus där Djanas mammas kusin bodde, eller något sånt. Hon var jättesöt och så hade hon 3 barnbarn som var lite yngre än oss eller ja det var blandat. Vi var hemma hos henne ett tag och sen så tog vi bussen in till Gamla stan och gick runt där ett tag. Sen åt vi lite, haha det var ganska stelt. Det var ju ramadam när vi var där och då fastar en del, vilket de vi var med gjorde, så medan vi åt så kollade de på...
 
Sen gick vi runt lite till och efter det fick jag och Djana klara oss själva. Vi gick in och ut genom affärer, köpte en massa. Vi stannade till på McDonalds och tog en varsin milkshake sen fortsatte vi lite mer. Vid halv 8 (har jag för mig) så tog vi tåget till Konjic. Vi hade det väldigt roligt på tåget då det visade sig att de som satt brevid oss var från Norge.
 
När vi väl var tillbaka i Konjic så gick vi direkt till Green Grass utan att gå hem emellan. Efter en lång dag så var vi äntligen hemma vid halv 12.
 
 
Dagen efter det så tog vi oss ut runt 12-13 någon gång, vi gick då från Djanas hus in till Konjic (skojar ej det var typ 40 grader) och sen igenom typ hela staden till Djanas kusin, det kändes som att vi gick 2 mil. Vi var i alla fall där en stund och svalkade oss och sen så gick vi ner till den centralare delen av Konjic, där vi mötte hans Kompis. Jag och Djana köpte lite ice tea till oss och sen så tog vi en taxi till en badplats. Vi satt där i några timmar, spelade kort och hade det nirr. Killarna tog ett dopp men jag och Djana gjorde inte det, kommer inte ihåg varför men det var bergsvatten så ni kan ju tänka er, haha. Vi köpte världens största mackor för 8 kr/st har jag för mig. Lite senare så åkte vi hem, busiga som vi är så liftade vi, fast det roliga är att vi fick skjuts av några som Djanas kusin kände. Levde farligt, det var en bil med 5 säten och vi var 6 pers... gissa vem som fick sitta sämst till om inte hon som inte kan bosniska, jag med andra ord. Senare på kvällen så gick vi och åt pannkakor och sen Green Grass igen.
 
Sen var det torsdag, the d-day. Vi gick upp vid 10-tiden, gjorde oss iordning, sedan tog vi oss in till Konjic för lite shopping igen. Köpte mest presenter till familjen den dagen. När vi var klara så promenerade vi vidare till Djanas kusin där vi mötte upp Djanas farbror (som var så otroligt snäll och gullig) vi gick sedan ner till restaurangen Han. Han bjöd oss på lunch och det var så gött! Det är så kul det där, även fast man inte känner varandra eller ens kan samma språk så kan man ändå skratta tillsammans och ha det roligt. När vi var klara där så följde han med oss en bit tills vi gick skilda vägar. Jag och Djana fortsatte sedan hemåt. Vi tog lugnt ett tag, bytte om och åt vattenmelon, så gott, smakar mycket mer än vattenmelonerna här. Klockan 17 så stod vi nere vid vägskälet och väntade. Efter att jag stått och varit spänd ett bra tag och skrikit till och sagt "där är de!" så kom min familj äntligen. 2 veckor utan dem, ni kan fatta lyckan. De körde upp för backen till Djanas hus, mamma och Elias hoppade ut ur bilen men jag sprang direkt över till pappa som fortfarande satt i bilen. Hade nämligen inte hittat något till honom så tyckte att han kunde få första kramen istället.
 
Det här var sista kvällen i Bosnien, vi åt middag allihoppa tillsammans hemma hos Djana och sen gick jag och Djana ut en sista gång till Green Grass. Dagen efter så gick vi på marknaden, tog en lemonada. Sen var det tyvärr dags för mig att hoppa in i bilen och åka vidare till en vecka i Kroatien.
 
BTW! Brist på bilder från den här veckan då de bilder jag hade på kameran har försvunnit :'(

Kommentera

Publiceras ej