Salut! Ça va?
 
Med mig är nästan allt bra. Har så mycket att vara glad för. Har lärt känna fina människor här. Mitt prov idag gick bra. Det har varit fint väder. Ska ut och festa ikväll. Några av mina bästa vänner har precis bokat flygbiljetter och hotell, så om två veckor kommer de hit! Så mycket att må bra och vara glad över.
 
Så händer det. Det som kan förstöra en hel dag, det som lämnade mig skakig, det som totalt förstörde mitt humör. På vägen hem från skolan, minding my own buisness, njöt av solen och en podd. Så får jag möte på en avsmalnad trottoar. Vad snällt han ger mig företräde. Han säger något på franska, jag tar ut min hörlur, förstår inte vad han säger. "Je ne parle français" säger jag. Han fortsätter prata och ser väldigt arg ut och viftar upp och ner med händerna. Han pratar om min kropp. "Tu es trop sexy" uppfattar jag.
 
Jag blev alltså idag stoppad på vägen hem för att jag var för sexigt klädd. Nu har han absolut ingen rätt att stoppa mig för att lägga kommentarer om min kropp och vad jag klär på mig. Han har ingen som helst äganderätt över mig. Den som bestämmer över min kropp är jag punkt slut. Och inte för att det egentligen spelar någon roll, men vad hade jag på mig då? Det är nog det mest absurda. Jag hade på mig en jeanskjol, långärmad tröja, strumpbyxor och sneakers. Alltså vad varannan kvinna i min ålder skulle kunna klä på sig för en dag i skolan. Och inte för att vara sån men jag bor i Juan Les Pins, en plats med en av de finaste stränderna i Europa, här gillar de att sola och bada topless. På vilket sätt är då min kjol uppseendeväckande?
 
Jag sa inget, jag önskar att jag hade kunnat säga ovanstående, men med tanke på att min franska är långt ifrån min svenska eller engelska så gick det inte. Istället fick det denna gång räcka med att göra en min om hur dum i huvudet han är, sätta i mina hörlurar och gå därifrån. Fyfan för människor som han.
 
Nu ska jag gå till Spar, köpa mat och en massa vin. Nu tar jag helg och ikväll kanske jag sätter på mig något sexigt. Vi får se.
 

Kommentera

Publiceras ej