Så cirka en månad efter vi lämna Bolivia kommer guiden. Haha ja det har tagit sin lilla tid! Men så är det emellanåt. Första intrycket av Bolivia var att folk var väldigt trevliga och tillmötesgående, åtminstone dem vi träffa. Vi började vår vistelse i Santa Cruz de la Sierra. Där var klimatet väldigt varmt och fuktigt. Så som jag fått det förklarat för mig är Bolivias klimat uppdelat i tre. Vi har delen med tropiskt väder, där Santa Cruz ligger. Delen med lite mildare klimat och så delen som ligger på en högre höjd där det är kallare. Santa Cruz är en av de rikare platserna i Bolivia vilket också innebär att det är dyrare än andra platser. Nu är det inte dyrt för det, Bolivia är ett billigt land att resa i. Vi var i Santa Cruz ca 4 dagar innan vi åkte vidare, dessvärre mådde jag inte speciellt bra eftersom jag blev matförgiftad första kvällen men sånt är livet. Hur som helst är det en väldigt fin stad med mycket kultur. En stor skillnad mellan Sydamerika och Sverige är hur mycket folk som är ute på gatorna, i parkerna, "dansbanorna". Folk går ut och umgås på ett sätt som svenskar inte gör.

Efter Santa Cruz åkte vi buss i två etapper till Salar de Uyuni. Och vi bokade verkligen billigast möjligast, ca 150 kr per person totalt. Vi åkte nog buss i totalt 18 timmar men första bussen var över natten så det gjorde inte så mycket. I Bolivia är vägnätet och vägarna i sig inte i så bra skick, generellt sett. Så det var definitivt skumpigt. Till skillnad från bussarna i Argentina existerar inte det som vi brukar kalla säkerhetsbälte. Så var beredd på att flyga en aning. Något annat som kan vara skönt att veta innan är att filt på bussen under natten är att rekommendera. Bättre lite dyrare bussbolag delar ofta ut filtar, men billigare gör oftast inte det. Och som vi frös den natten. Det fanns ingen ac så flera fönster var öppna och det blåste KALLT. Vi hade inte heller någon toalett på bussen men de gjorde två stopp under resans gång för att folk skulle kunna gå på toa. Ta vara på de pauserna.

Väl framme i Uyuni möttes vi av en riktig sandstad. Kändes lite som att vara ute i öknen. Vi hade bokat vår dagstur via viator.com i förväg för ca 60 USD var, vilket då var lika med 500 kr. Det var en bra tur och vi var nöjda med vad vi fick. Men det går absolut att få billigare om man bokar där på plats. Har man även tid rekommenderad tre dagarsturen istället för en dag. Då får man uppenbarligen se väldigt mycket mer. Det ska tydligen även vara extra vackert under natten då stjärnorna lyser upp något otroligt. Men vi hade tyvärr inte tiden för det, plus att det var strejker samtidigt som vi var där.

Det som ingick i vår tur var i alla fall ett besök till tågkyrkogården och sen en massa timmar ute på saltsjön. Där vi fick mat och en massa fina bilder som vi tyvärr inte har längre... Att besöka Salar de Uyuni var definitivt ett av våra bästa beslut någonsin. Så otroligt vackert! Morgonen efter vår tur tog vi oss tillbaka till tågkyrkogården för att se soluppgången där, det var bara jag, Djana, Tilly och Hermione där + ex antal hundar. Helt fantastiskt! Rekommenderas starkt då det under dagarna är otroligt mycket turister där.

Vi tog nattbussen från Uyuni till La Paz och kom fram dit väldigt tidigt. Så tidigt att vi fick sitta och vänta i sex timmar tills vi fick checka in... La Paz är en härlig men kall stad. Vi hade fint väder men frös trots att vi var väl klädda. I La Paz finns det flera olika linbanor att åka upp för, kostar ca 3 bolivianos enkelväg. Vi åkte upp och ner för den röda linjen. Man får en fantastisk utsikt över hela staden och det kostar knappt något. Det finns även en central utkiksplats. Man kan definitivt gå dit men vi var lata och tog taxi det men gick hem. Utkiksplatsen heter Mirador Kili Kili. Vi fick ett gäng fina bilder därifrån. Finns även ett ställe som heter Witches Market, där kan man handla smycken, skrivblock, pennor, kläder ja lite allt möjligt. Be aware dock om att det hänger döda bebislamor och embryon i många utav butikerna. Lukten är inte heller den trevligaste.

Annars finns det flera prisvärda restauranger med god mat i La Paz, många serverar dessutom vegetariska och/ eller veganska alternativ. Namaste, Café Vida och La Cueva var definitivt våra favoriter! Det vattnas lite nu i munnen av tanken faktiskt hahah.

Efter La Paz åkte vi vidare till Copacabana Och den bussresan var verkligen inte kul! För det första var det sjukt oorganiserat på busshållplatsen så vi sprang som galningar med ca 20 kg var att bära på. Och stressade för att tydligen skulle vi vänta på bussen utanför stationen? Som tur är var personalen där snälla och hjälpte oss och stod med oss och vinkade in bussen när den väl kom. Det fanns två platser kvar längst bak och som tidigare skrivet inga säkerhetsbälten. Jag hade mittenplatsen, alltså krockade vi låg jag sämst till. Tack och lov blev det inte så men herregud vad skumpig den bussresan var. Jag lyfte definitivt 30 cm ovanför sätet no joke. En gång höll jag på att hamna i Djanas knä. När vi närmade oss Copacabana fick vi i alla fall en härlig utsikt över Titicacasjön, oj vad fint det var! Då Copacabana i stort sett är på andra sidan sjön från resten av Bolivia, ja himla spännande att det landsmässigt sitter ihop med Peru, så måste man ta en båt. Det är så enkelt som att alla på bussen går av och sen betalar 2,5 bolivianos (har jag för mig något liknande i alla fall) för att åka båten över. Bussen kommer över med en större flotte så man möter upp bussen på andra sidan igen. Efter ytterligare en timme är man i Copacabana.

Staden är liten men charmig, väldigt turistig men inte allt för dyr. Man tar sig hit för att besöka Isla del Sol och mycket annat finns nog egentligen inte. Finns en otroligt fin kyrka och många souvenirer! Det kostar ca 25-30 bolivianos att ta en båttur fram och tillbaka till Isla del Sol. Det är ingen organiserad tur utan man är på egen hand. Vi fann faktiskt ön ganska ointressant och vad som gjorde att vi gillade Copacabana var Sam och Daniella som vi träffade och lärde känna. Vi fyra förenades på båten när många runtomkring började spy på grund av en väldigt obehaglig båtresa.

I övrigt är det väldigt billigt att ta sig runt i Bolivia. Totalt med taxi och olika bussresor la vi nog inte mer än 1000 kr per person, om ens det. Mat och boende går också att finna billigt, men var försiktiga och läs alltid reviews om hostel och restauranger. Hygienen är definitivt annorlunda från Sverige. Vattnet är inte drickbart så det måste köpas dagligen.

De platser vi besökte, förutom Santa Cruz de la Sierra, ligger alla på höga höjder. Vilket vi som är vana vid 80 meter över havet kände av. Man blir lätt andfådd av allt gående och konditionen känns sämst. Införskaffa gärna höjd tabletter. De hjälper! Och drick mycket vatten! Det är lätt att bli yr och jag kände mycket att det tog emot i halsen och var svårt att andas. Sen är allt individuellt men hellre att ha tabletter som inte behövs än att bli ordentligt sjuk. Och glöm inte solkrämen! Man glömmer lätt att även om det är 12 grader och dåligt väder så är solen starkare på grund av höjden. Ta det från två som var illröda i ansiktena.

Let me know om ni har några frågor så försöker jag svara på dem ut efter min kunskap. Den må va liten men den är bättre än ingen.