Hey! Nu var det ett bra tag sen jag senast skrev, så vad har hänt? Frågan är nog vid det här laget snarare: vad har inte hänt? Så vi lämnade Bolivia den 26 mars för att åka till Peru där vi befinner oss nu. Så om vi backar bandet lite. Senast jag skrev var vi i La Paz, där var vi i några dagar. Och sen tog vi bussen till Copacabana som ligger vid Titicacasjön och på gränsen till Peru. Okej jag tänker såhär det blir bättre om jag sammanfattar Bolivia och vad vi gjorde där i en miniguide precis som jag skrev om Argentina. Annars kommer det bli tjatigt känner jag. 
 
 
Vi tog i alla fall nattbussen över till Cusco, kan säga att korsa gränsen och ta sig genom customs var förvånansvärt smidigt. Nu handlar det säkert om tur och otur. Vi hörde att vid gränsen kunde gränspolisen fråga efter ett litet grönt formulär som alla som åkt in i Bolivia med buss får. Men vi flög från Argentina till Bolivia så vi hade inget. Nu frågade de inte oss men hade de gjort det hade vi blivit tillsagda att ljuga och säga att de tog det och godkände det i La Paz. Lite flummigt och vet inte om jag minns instruktionerna korrekt. Men det var i alla fall för att man inte behöver det formuläret, gränspolisen vill bara tjäna svarta pengar. Men vi slapp ljuga och sen kunde vi sova gott på bussen! Vi var framme i Cusco ca 05.30 och tog då en taxi till vårt hostel som låg väldigt centralt. Så ska du till Cusco och vill bo centralt rekommenderar jag helt klart magicpacker hostel. Det var någorlunda lugnt trots att det var fest, speciellt om man jämför med wildrover som är känt för att vara crazy. Dit gick vi båda våra kvällarn i Cusco. Okej tillbaka till storyn. 
 
Väl framme på vårt hostel fick vi checka in med en gång vilket var superskönt eftersom vi åkt buss hela natten och var ganska trötta då det var supertidigt. Så vi sov ytterligare några timmar innan vi gav oss ut på jakt efter lunch och en trek till Machu Picchu. 
 
Vi åt på en najs vegansk restaurang som vi blivit tipsade om av våra vänner Sam och Daniella, som vi träffade och lärde känna i Copacabana. Sen fixade vi med trekken. Kan skriva mer utförligt om självaste trekken och vad den kostade i ett separat inlägg. Vi åt även på en sjukt najs italiensk restaurang som hette Carpe Diem, även den tips från Sam och Daniella. Alltså min pizza där var brutalt god och precis vad jag behövde för att orka en 5 dagar lång trek. Djana åt en hemmagjord pasta och så drack vi båda lemonad. Omg kunde inte sluta för den var så god. Sen köpte vi mest nödvändigheter som vi behövde inför trekken. 
 
Vår andra och sista dag i Cusco blev vi även överraskade av våra vänner Erica och Pat som vi volontärarbetade med i Argentina! Oj vad vi blev glada! Himla tråkigt dock att vi knappt fick se varandra men man får vara glad för det lilla. Båda kvällarna i Cusco gick vi som sagt ut på Wildrover. Den första kvällen var något mer spårad än den andra (eftersom vi skulle upp 04) låt oss bara säga att jag stod på baren och dansade typ hela kvällen. Det där är något som aldrig händer och jag var inte ens speciellt full, hade bara så jäkla kul. Så fyllde ju även vår kompis Tilly år. Ja men juste vi åt på en jäkla najs kinesisk restaurang också i Cusco. Oj vad gott det var. Alltså det var en riktigt fin men billig restaurang. Så värt. 
 
 
Vi hoppar fram lite nu. Efter trekken var vi tillbaka i Cusco i två dagar innan vi tog flyget till Lima. Alltså jag fick typ ögoninflammation + att jag hostade och hade ont i halsen, vilket jag hade haft sen innan trekken. Men men... motion gör ju inte saken bättre men det var bara att köra. De två dagarna återhämtade vi oss bara och kollade på Netflix. Vi tog oss i alla fall till Lima, vi flög dit tillsammans med vår vän Miriam. Sen delade vi upp oss. Jag och Djana hade ett airbnb bokat tillsammans med Tilly och Hermione vilket var så najs! Jag hoppas ni förstår lyckan av att kunna gå på toa utan att halva hostellet hör vad du gör där inne. Det var LYX. I Lima tog vi det mestadels lugnt också, jag var fortfarande sjuk (är fortfarande more or less sjuk). Vi hängde en hel del på takterrassen för där fanns det en pool! Vi lagade påskmiddag en vecka försent men det var gott. Dagen innan vi lämnade Lima gick vi även till posten och skickade hem ca 7 kg kläder och skor. Så skönt, gick på ca 990 kr så det var ju helt klart värt. Mer plats i väskan och lättare för ryggen. 
 
 
Och då har vi kommit dit där vi är nu, vårt sista stopp i Peru: Huanchaco. Vi är här och volontärarbetar på ett hostel. Det ligger ett stenkast från stranden och är verkligen ett surfers paradise. Vi får väl se om vi vågar testa. Vi har varit här i snart en vecka och så har vi en vecka till. Sen blir det Ecuador. I veckan ska vi boka vår resa till Ecuador och även flyget till Galapagosöarna. Så det ska bli kul! 
 
Nej nu ska jag äta något lätt för magen att hantera för ja jag har blivit matförgiftad för andra gången under den här resan :)

Kommentera

Publiceras ej