Okej, först och främst jag är verkligen ingen expert på Argentina, långt ifrån faktiskt. Men till skillnad från många svenskar har jag besökt landet. Så detta är alltså mina egna tankar och åsikter. Vad jag själv upplevt och förstått om landet.

Till att börja med så är Argentina ett jättestort land. Har du bara tre veckor, som jag och Djana hade, så kommer du inte hinna se allt. Du kan välja att resa runt mycket, och då kommer du absolut få se mycket mer än vad vi gjorde, men räkna med många timmar på bussar eller att betala höga summor på flyg. Den längsta bussresan vi hade var lite mer än 14 timmar och den kortaste var ca 5,5 timme. Då åkte vi inte några jättelånga sträckor. Córdoba till Salta som var den längsta sträckan var 86,7 mil. För att jämföra med Sverige så är det alltså ca 10 mil längre än Gävle till Malmö. Argentina är även, jämfört med andra länder i Sydamerika, ett lugnt land. Självklart finns det brottslighet även här, men skillnaden är att det går utmärkt att åka buss över natten utan att oroa sig för trubbel längs vägen. En sak att tänka på när det gäller bussarna är att hålla koll på var du är, det annonseras nämligen aldrig så som vi är vana vid i Sverige. Och håll i er och var fastspända, Cause it's gonna be a bumpy ride. Ja vägarna är inte de bästa. Dock är bussarna väldigt najs i sig och med alla de bolag vi åkte med (andesmas, flechabus, expreso del oeste) fick man något att dricka och tugga på.

Kan även säga att det är förhållandevis billigt med transport. Speciellt om man jämför med Sverige, vilket vi under tiden i Argentina bara kunde. Det finns även uber i större städer. Det finns garanterat i Buenos Aires, i Salta fanns det dock inte. Vi betalade ca 350 ARS vilket är ca 150 SEK från flygplatsen i Buenos Aires till vårt hostel, med uber. Vilket ändå var en sträcka som Arlanda till Stockholm.

En plats att besöka, som många rekommenderade oss, är Patagonien. Det är den sydligaste delen av Sydamerika och ligger i både Chile och Argentina. I Patagonien finns det glaciärer, isberg, pingviner, höga berg etcetera etcetera. Däremot är det väldigt dyrt. Och då menar jag verkligen väldigt dyrt. Vi båda kände att vi jättegärna ville åka dit men samtidigt hade vi varken tid eller pengar. Vi hade behövt strunta i att åka till de resterande länderna som vi ska till. Självklart vill vi dit någon dag, men denna gång fick vi skippa det. Men det är bara att googla för att inse vilken fantastisk plats det är.

De platser vi istället valde att besöka var ju då självklart Buenos Aires, Villa Merlo, Córdoba och Salta. Buenos Aires är verkligen en stor storstad. Det går att ta sig runt till fots men för att se flera delar av staden behövs definitivt flera dagar. Det finns självklart turer att boka och hop on hop off bussar att ta sig runt med. Men är man på en budget, vilket vi är, och har flera dagar att spendera i BA så är gång ett bra alternativ. Dessutom får du motion. Win win! Vi valde att besöka La Boca som är ett område med mycket färgglada hus. Det är ett av de fattigare områdena i Buenos Aires, så att ta sig hit under kvällen/natten rekommenderas inte. Vi var där på dagen och inget hände förutom att några killar närmade sig oss lite obehagligt. Men vi låtsades inte bry oss om dem så det gick bra. Vi besökte även Recoleta cemetery, vilket är en kyrkogård där en massa kända argentinare är begravda. Det är inte alls som en kyrkogård hemma utan alla har ett mausoleum. Det är som ett hus istället för en gravsten. Väldigt fint! Mycket utsmyckningar och färgade fönster. Där ligger bland annat Eva Perron begravd. Ut över det tog vi det mest lugnt och åt god mat. Besökte den japanska trädgården gjorde vi också, ca 60 kr per person för inträdet.

Villa Merlo, eller bara Merlo, var vi i under två veckor. Vi var främst där för att vi skulle volontärarbeta på ett hostel. Tror vi båda trodde att det skulle vara ett ganska dött ställe då det inte stod så mycket om det på Google, men så fel vi hade! Merlo är en turiststad dit många åker under sin semester, främst från BA. Staden ligger perfekt beläget nedanför bergen och är varmt under dagarna och kyligare under kvällarna. Det finns många hikes i närheten och vattenfall. Vi lyckades tyvärr aldrig ta oss till vattenfallen för att det alltid blev "imorgon" och helt plötsligt var imorgon dagen då vi skulle åka. Däremot lyckades vi ta oss upp bland bergen en bit och det var helt fantastiskt! Utsikten man hade var en dröm! Såklart svettigt och varmt men väl värt. Annars var det mycket vardag där i och med att vi jobbade.

Córdoba var vi bara i under 15 timmar men gjorde det mesta av det. Okej vi försökte i alla fall. Det var ju tyvärr närmre 40 grader och inte riktigt sightseeing vänligt. Men med en flaska iskallt vatten och lite vinfar kunde vi ta oss runt lite. Som vi förstod det var Córdoba likt BA i och med att det är en storstad. Absolut finns det saker att se och göra. Kyrkor bland annat men längre än några dagar blir det långtråkigt, enligt oss i alla fall. Salta är också en större stad men något mindre. Där var vi i två dagar. Återigen massa kyrkor. I närheten finns humahuaca, 7 colors mountain och en saltöken. Vi valde dock att inte besöka någon av dessa platser då liknande finns i de andra länderna och billigare. Vi besökte istället en marknad och bara strosade runt.

Viktigt att veta om Argentina är att en del av befolkningen har ganska dåligt med pengar. Speciellt när man kommer utanför Buenos Aires. Och varför kan diskuteras, men många har nog tyvärr ganska låga löner samtidigt som det är ett ganska dyrt land att leva i. Priserna är inte långt ifrån svenska priser medan lönerna är i normalfall ganska mycket lägre. Återigen, så som vi uppfattat det. Sedan hjälper det inte heller att regeringen verkar vara något korrupt. Och tyvärr är många argentinare rädda för att något liknande det som hände under 70- och 80-talet ska hända igen. Och tyvärr hände det för inte så länge sen att två unga män blev mördade utan anledning av regeringen. Vilket självklart inte rapporteras, utav rädsla, däremot sitter det lappar uppe lite här och var om det. Men i det stora hela är det inget som märks av och enda anledningen till att vi fick veta var för att vi pratade med argentinare. Innan hade vi ingen aning.

Viktigt för kvinnor att känna till är att tillskillnad från i Sverige och vad vi är vana vid så har män och killar här (i inget sydamerikanskt land) har inga problem med att säga saker som "wow" "mamacita" och busvissla och kolla in en från topp till tå. Och det kan efter ett tag vara ganska irriterande och skrattretande, men det är bara att skratta åt och gå vidare. Tror även att det kan vara extra när det gäller tjejer från Europa eftersom vi inte ser likadana ut. Har även upplevt att många stirrar på en och ler eftersom att mitt ganska skandinaviska utseende är JÄTTE ovanligt. Alltså de flesta har säkert aldrig eller någon enstaka gång sett en skandinav. Så räkna med att bli lite av en turistattraktion för lokalbefolkningen.

Ska försöka skriva något liknande om de andra länderna vi besöker under resans gång, berätta gärna om detta var uppskattat eller inte!