Så cirka en månad efter vi lämna Bolivia kommer guiden. Haha ja det har tagit sin lilla tid! Men så är det emellanåt. Första intrycket av Bolivia var att folk var väldigt trevliga och tillmötesgående, åtminstone dem vi träffa. Vi började vår vistelse i Santa Cruz de la Sierra. Där var klimatet väldigt varmt och fuktigt. Så som jag fått det förklarat för mig är Bolivias klimat uppdelat i tre. Vi har delen med tropiskt väder, där Santa Cruz ligger. Delen med lite mildare klimat och så delen som ligger på en högre höjd där det är kallare. Santa Cruz är en av de rikare platserna i Bolivia vilket också innebär att det är dyrare än andra platser. Nu är det inte dyrt för det, Bolivia är ett billigt land att resa i. Vi var i Santa Cruz ca 4 dagar innan vi åkte vidare, dessvärre mådde jag inte speciellt bra eftersom jag blev matförgiftad första kvällen men sånt är livet. Hur som helst är det en väldigt fin stad med mycket kultur. En stor skillnad mellan Sydamerika och Sverige är hur mycket folk som är ute på gatorna, i parkerna, "dansbanorna". Folk går ut och umgås på ett sätt som svenskar inte gör.

Efter Santa Cruz åkte vi buss i två etapper till Salar de Uyuni. Och vi bokade verkligen billigast möjligast, ca 150 kr per person totalt. Vi åkte nog buss i totalt 18 timmar men första bussen var över natten så det gjorde inte så mycket. I Bolivia är vägnätet och vägarna i sig inte i så bra skick, generellt sett. Så det var definitivt skumpigt. Till skillnad från bussarna i Argentina existerar inte det som vi brukar kalla säkerhetsbälte. Så var beredd på att flyga en aning. Något annat som kan vara skönt att veta innan är att filt på bussen under natten är att rekommendera. Bättre lite dyrare bussbolag delar ofta ut filtar, men billigare gör oftast inte det. Och som vi frös den natten. Det fanns ingen ac så flera fönster var öppna och det blåste KALLT. Vi hade inte heller någon toalett på bussen men de gjorde två stopp under resans gång för att folk skulle kunna gå på toa. Ta vara på de pauserna.

Väl framme i Uyuni möttes vi av en riktig sandstad. Kändes lite som att vara ute i öknen. Vi hade bokat vår dagstur via viator.com i förväg för ca 60 USD var, vilket då var lika med 500 kr. Det var en bra tur och vi var nöjda med vad vi fick. Men det går absolut att få billigare om man bokar där på plats. Har man även tid rekommenderad tre dagarsturen istället för en dag. Då får man uppenbarligen se väldigt mycket mer. Det ska tydligen även vara extra vackert under natten då stjärnorna lyser upp något otroligt. Men vi hade tyvärr inte tiden för det, plus att det var strejker samtidigt som vi var där.

Det som ingick i vår tur var i alla fall ett besök till tågkyrkogården och sen en massa timmar ute på saltsjön. Där vi fick mat och en massa fina bilder som vi tyvärr inte har längre... Att besöka Salar de Uyuni var definitivt ett av våra bästa beslut någonsin. Så otroligt vackert! Morgonen efter vår tur tog vi oss tillbaka till tågkyrkogården för att se soluppgången där, det var bara jag, Djana, Tilly och Hermione där + ex antal hundar. Helt fantastiskt! Rekommenderas starkt då det under dagarna är otroligt mycket turister där.

Vi tog nattbussen från Uyuni till La Paz och kom fram dit väldigt tidigt. Så tidigt att vi fick sitta och vänta i sex timmar tills vi fick checka in... La Paz är en härlig men kall stad. Vi hade fint väder men frös trots att vi var väl klädda. I La Paz finns det flera olika linbanor att åka upp för, kostar ca 3 bolivianos enkelväg. Vi åkte upp och ner för den röda linjen. Man får en fantastisk utsikt över hela staden och det kostar knappt något. Det finns även en central utkiksplats. Man kan definitivt gå dit men vi var lata och tog taxi det men gick hem. Utkiksplatsen heter Mirador Kili Kili. Vi fick ett gäng fina bilder därifrån. Finns även ett ställe som heter Witches Market, där kan man handla smycken, skrivblock, pennor, kläder ja lite allt möjligt. Be aware dock om att det hänger döda bebislamor och embryon i många utav butikerna. Lukten är inte heller den trevligaste.

Annars finns det flera prisvärda restauranger med god mat i La Paz, många serverar dessutom vegetariska och/ eller veganska alternativ. Namaste, Café Vida och La Cueva var definitivt våra favoriter! Det vattnas lite nu i munnen av tanken faktiskt hahah.

Efter La Paz åkte vi vidare till Copacabana Och den bussresan var verkligen inte kul! För det första var det sjukt oorganiserat på busshållplatsen så vi sprang som galningar med ca 20 kg var att bära på. Och stressade för att tydligen skulle vi vänta på bussen utanför stationen? Som tur är var personalen där snälla och hjälpte oss och stod med oss och vinkade in bussen när den väl kom. Det fanns två platser kvar längst bak och som tidigare skrivet inga säkerhetsbälten. Jag hade mittenplatsen, alltså krockade vi låg jag sämst till. Tack och lov blev det inte så men herregud vad skumpig den bussresan var. Jag lyfte definitivt 30 cm ovanför sätet no joke. En gång höll jag på att hamna i Djanas knä. När vi närmade oss Copacabana fick vi i alla fall en härlig utsikt över Titicacasjön, oj vad fint det var! Då Copacabana i stort sett är på andra sidan sjön från resten av Bolivia, ja himla spännande att det landsmässigt sitter ihop med Peru, så måste man ta en båt. Det är så enkelt som att alla på bussen går av och sen betalar 2,5 bolivianos (har jag för mig något liknande i alla fall) för att åka båten över. Bussen kommer över med en större flotte så man möter upp bussen på andra sidan igen. Efter ytterligare en timme är man i Copacabana.

Staden är liten men charmig, väldigt turistig men inte allt för dyr. Man tar sig hit för att besöka Isla del Sol och mycket annat finns nog egentligen inte. Finns en otroligt fin kyrka och många souvenirer! Det kostar ca 25-30 bolivianos att ta en båttur fram och tillbaka till Isla del Sol. Det är ingen organiserad tur utan man är på egen hand. Vi fann faktiskt ön ganska ointressant och vad som gjorde att vi gillade Copacabana var Sam och Daniella som vi träffade och lärde känna. Vi fyra förenades på båten när många runtomkring började spy på grund av en väldigt obehaglig båtresa.

I övrigt är det väldigt billigt att ta sig runt i Bolivia. Totalt med taxi och olika bussresor la vi nog inte mer än 1000 kr per person, om ens det. Mat och boende går också att finna billigt, men var försiktiga och läs alltid reviews om hostel och restauranger. Hygienen är definitivt annorlunda från Sverige. Vattnet är inte drickbart så det måste köpas dagligen.

De platser vi besökte, förutom Santa Cruz de la Sierra, ligger alla på höga höjder. Vilket vi som är vana vid 80 meter över havet kände av. Man blir lätt andfådd av allt gående och konditionen känns sämst. Införskaffa gärna höjd tabletter. De hjälper! Och drick mycket vatten! Det är lätt att bli yr och jag kände mycket att det tog emot i halsen och var svårt att andas. Sen är allt individuellt men hellre att ha tabletter som inte behövs än att bli ordentligt sjuk. Och glöm inte solkrämen! Man glömmer lätt att även om det är 12 grader och dåligt väder så är solen starkare på grund av höjden. Ta det från två som var illröda i ansiktena.

Let me know om ni har några frågor så försöker jag svara på dem ut efter min kunskap. Den må va liten men den är bättre än ingen.

På resande fot upptäcker man ofta hur mycket man underskattar en del saker hemma. Sånt som tas för givet men som egentligen betyder ganska mycket. Innan jag åkte trodde jag väl att jag skulle sakna att ha ordentligt wi-fi. Men det är faktiskt en av de saker som jag saknar minst. Förstå mig rätt de gånger då vi verkligen haft SÄMST uppkoppling har varit väldigt frustrerande, men för det mesta har vi helt okej wi-fi ändå. Så här är min lista av saker jag saknar, utan inbördes ordning.

1. Min familj, okej ganska givet att man saknar familjen. Vissa stunder är känslan av saknad större än andra. Som till exempel när jag varit riktigt sjuk. Men för det mesta är det en saknad som är lätthanterad för det händer saker hela tiden.
2. Svensk ost, alltså jag och Djana pratar om prästost, herrgårdsost och helt enkelt lagrad ost minst en gång i veckan. Kan även tillägga att vi saknar fetaost ganska rejält också.
3. Mina vänner, det är ju också ganska givet att sakna vännerna. Bara få kramas lite, prata lite oftare än någon gång då och då. Gå och äta middag, laga middag ihop. Hemma hade jag och Johanna på rutin att ses för söndagsmiddag varje vecka, fan vad jag saknar det.
4. Handla i en svensk matbutik. Under dessa två månader har vi besökt förvånansvärt få större matbutiker. Alltså vad vi skulle göra för att dra runt på matbutiksturné i Märsta just nu. Willys, Coop, Ica Kvantum. We miss you!
5. Kärlek är ett ord på 7 bokstäver... MARABOU. Jag vet inte vad jag gör först när jag kommer hem men var säkra på att köpa marabou är en av dem. Vi har inte hittat så mycket god choklad här så längtan blir ju större...
6. Ta en dusch i duschen hemma. Oj herregud vad jag saknar att känna mig ren efter att ha duschat. Förstå mig rätt, vi luktar gott och ser okej ut MEN fötterna. Alltså är det inte sand är det jord och vice versa.
7. Max, ja snabbmatsrestaurangen. Ja jag vet, men alltså det är så gott! Vår kost har definitivt varit blandad under dem här månaderna men vi har knappt ätit snabbmat. Okej pizza men vi har endast gjort två donkenbesök. Anledningen är enkel, de serverar inte vegetariskt. Sen har vi inte sett så många heller för den delen. Har redan förklarat för Djana att jag kommer gå direkt till Max när vi fått våra väskor på Arlanda. Orkar inte ens bry mig om annat.
8. Svensk mat. Alltså jag vill ha potatissallad! Och äppelpaj med 50 slevar vaniljsås... försökte flirta med mamma om att det ska finnas på bordet när jag kommer hem... Det gick inte så bra.
9. Trafikregler, haha trodde väl att oddsen för att jag någonsin skulle känna så var ganska små. Men det finns no such thing i Sydamerika. Om det är något som dödar oss här är trafiken ganska given. Speciellt utsatt är du som går :)
10. Mitt marsvin, vill bara borra in näsan i hennes päls. Oj vad mysigt.

Yes det var väl det då, bara 1,5 månad kvar. Men jag klagar inte för det är ganska okej att upptäcka världen och ha lite hemlängtan.

Kram på er!

Hey! Nu var det ett bra tag sen jag senast skrev, så vad har hänt? Frågan är nog vid det här laget snarare: vad har inte hänt? Så vi lämnade Bolivia den 26 mars för att åka till Peru där vi befinner oss nu. Så om vi backar bandet lite. Senast jag skrev var vi i La Paz, där var vi i några dagar. Och sen tog vi bussen till Copacabana som ligger vid Titicacasjön och på gränsen till Peru. Okej jag tänker såhär det blir bättre om jag sammanfattar Bolivia och vad vi gjorde där i en miniguide precis som jag skrev om Argentina. Annars kommer det bli tjatigt känner jag.

Vi tog i alla fall nattbussen över till Cusco, kan säga att korsa gränsen och ta sig genom customs var förvånansvärt smidigt. Nu handlar det säkert om tur och otur. Vi hörde att vid gränsen kunde gränspolisen fråga efter ett litet grönt formulär som alla som åkt in i Bolivia med buss får. Men vi flög från Argentina till Bolivia så vi hade inget. Nu frågade de inte oss men hade de gjort det hade vi blivit tillsagda att ljuga och säga att de tog det och godkände det i La Paz. Lite flummigt och vet inte om jag minns instruktionerna korrekt. Men det var i alla fall för att man inte behöver det formuläret, gränspolisen vill bara tjäna svarta pengar. Men vi slapp ljuga och sen kunde vi sova gott på bussen! Vi var framme i Cusco ca 05.30 och tog då en taxi till vårt hostel som låg väldigt centralt. Så ska du till Cusco och vill bo centralt rekommenderar jag helt klart magicpacker hostel. Det var någorlunda lugnt trots att det var fest, speciellt om man jämför med wildrover som är känt för att vara crazy. Dit gick vi båda våra kvällarn i Cusco. Okej tillbaka till storyn.

Väl framme på vårt hostel fick vi checka in med en gång vilket var superskönt eftersom vi åkt buss hela natten och var ganska trötta då det var supertidigt. Så vi sov ytterligare några timmar innan vi gav oss ut på jakt efter lunch och en trek till Machu Picchu.

Vi åt på en najs vegansk restaurang som vi blivit tipsade om av våra vänner Sam och Daniella, som vi träffade och lärde känna i Copacabana. Sen fixade vi med trekken. Kan skriva mer utförligt om självaste trekken och vad den kostade i ett separat inlägg. Vi åt även på en sjukt najs italiensk restaurang som hette Carpe Diem, även den tips från Sam och Daniella. Alltså min pizza där var brutalt god och precis vad jag behövde för att orka en 5 dagar lång trek. Djana åt en hemmagjord pasta och så drack vi båda lemonad. Omg kunde inte sluta för den var så god. Sen köpte vi mest nödvändigheter som vi behövde inför trekken.

Vår andra och sista dag i Cusco blev vi även överraskade av våra vänner Erica och Pat som vi volontärarbetade med i Argentina! Oj vad vi blev glada! Himla tråkigt dock att vi knappt fick se varandra men man får vara glad för det lilla. Båda kvällarna i Cusco gick vi som sagt ut på Wildrover. Den första kvällen var något mer spårad än den andra (eftersom vi skulle upp 04) låt oss bara säga att jag stod på baren och dansade typ hela kvällen. Det där är något som aldrig händer och jag var inte ens speciellt full, hade bara så jäkla kul. Så fyllde ju även vår kompis Tilly år. Ja men juste vi åt på en jäkla najs kinesisk restaurang också i Cusco. Oj vad gott det var. Alltså det var en riktigt fin men billig restaurang. Så värt.

Vi hoppar fram lite nu. Efter trekken var vi tillbaka i Cusco i två dagar innan vi tog flyget till Lima. Alltså jag fick typ ögoninflammation + att jag hostade och hade ont i halsen, vilket jag hade haft sen innan trekken. Men men... motion gör ju inte saken bättre men det var bara att köra. De två dagarna återhämtade vi oss bara och kollade på Netflix. Vi tog oss i alla fall till Lima, vi flög dit tillsammans med vår vän Miriam. Sen delade vi upp oss. Jag och Djana hade ett airbnb bokat tillsammans med Tilly och Hermione vilket var så najs! Jag hoppas ni förstår lyckan av att kunna gå på toa utan att halva hostellet hör vad du gör där inne. Det var LYX. I Lima tog vi det mestadels lugnt också, jag var fortfarande sjuk (är fortfarande more or less sjuk). Vi hängde en hel del på takterrassen för där fanns det en pool! Vi lagade påskmiddag en vecka försent men det var gott. Dagen innan vi lämnade Lima gick vi även till posten och skickade hem ca 7 kg kläder och skor. Så skönt, gick på ca 990 kr så det var ju helt klart värt. Mer plats i väskan och lättare för ryggen.

Och då har vi kommit dit där vi är nu, vårt sista stopp i Peru: Huanchaco. Vi är här och volontärarbetar på ett hostel. Det ligger ett stenkast från stranden och är verkligen ett surfers paradise. Vi får väl se om vi vågar testa. Vi har varit här i snart en vecka och så har vi en vecka till. Sen blir det Ecuador. I veckan ska vi boka vår resa till Ecuador och även flyget till Galapagosöarna. Så det ska bli kul!

Nej nu ska jag äta något lätt för magen att hantera för ja jag har blivit matförgiftad för andra gången under den här resan :)